Sunday, December 11, 2011

Asotsiaalne tarkvara ehk sotsiaalmeedia pahupool

Nädala ülesanne
Kirjelda ajaveebis kolme õpetlikku juhtumit manipulatsioonide ja pettuste vallast.

Manipulatsioonide ja pettuste vallas võtan vaatluse alla 3 juhtumit, millega olen olnud otseselt või kaudselt seotud. Kirjeldan oma kogemusi just seetõttu, kuna olen viimased 6 aastat töötanud Internetiturunduse valdkonnas.

Pane raha kasvama
Kuskil 5-6 aastat tagasi olid väga populaarsed lehed, mis lubasid lühiajalisi „raha kasvatamise“ teenuseid. Lehed selgitasid oma põhimõtet nõnda – sina investeerid oma raha, nende professionaalne meeskond kasutab seda erinevatel valuutaturgudel ja hoiustel ning nõnda tuleb ka kasum, mis suures osas sulle makstakse. Mida suurem on investeeritud summa, seda suurem on tõenäosus, et valuutatehingud õnnestuvad ja seda rohkem raha võib teenida. Summad, mida võidi paari kahe-kolme nädalaga tagasi teenida, olid väga märkimisväärsed (200%-300%), vähemalt arvudena. Tagantjärgi mõeldes on tore naerda nõnda „sinisilmsete inimeste“ üle, kes tõesti uskusid, et nende lehtede taga on professionaalsed investeerimismeeskonnad. Selliseid inimesi oli aga 5-6 aastat tagasi väga palju, üks ullike olin ka mina.

Kaks-kolm nädalat töötas kogu süsteem väga hästi. Nägid, kuidas raha kasvab, said erinevaid teenuseid pidi (näiteks maksesüsteem Paypal jt) oma raha ja teenitud kasumi tagasi. Ühesõnaga hakkasid vaikselt süsteemi usaldama ja suuremaid summasid investeerima. 4-5 nädala pärast peale usalduse võitu (positiivsed kommentaarid foorumites, jutukates jne) hakkasid paljud juba suuremaid summasid investeerima ja siis järsku – leht oli kadunud, ei jälgegi loojatest, infost loojate kohta ning kogu investeeritud rahast. Ja oligi kõik.

Tule kohtu kena naisterahvaga
Üks väga levinud petuskeem, mida on kasutatud viimased 10 aastat ning millega oma hiigelaegadel teeniti sadu tuhandeid dollareid kuus, oli „olematu naisega tutvumine“. Teema on lähedane just seetõttu, kuna nii mõnedki USA-st pärit tuttavad on asja proovinud ning see on ka ära tasunud. Pettus ei ole küll võrdne krediitkaardi andmete varastamisega, kuid põhineb valedel.

Kuidas see käib? Reklaamija loob uue „naine otsib meest“ kuulutuse mõnes tuntud kuulutusteportaalis, näiteks on väga populaarne olnud gumtree.com. Kuna seal taga on tavaliselt andekad müügimehed, siis on kuulutus ja naise profiil loodud nõnda, et see kohe tekitab huvi naisega kohtuda. Profiilile on lisatud loomuliku, ilusa välimusega naise pilt (pildid), tekst on väga mõistlik ning väljakutsuv. Kuulutuses on kirjas:  „...kui sa tahad minuga lähemalt tutvuda, siis kirjuta mulle, minu e-mail on see ja see“.  Loomulikult tuhanded mehed valmis sellise naise nimel e-maili saatma..

Kui aga saadetakse antud aadressile e-mail, siis saadakse vastu automaatne vastus (kuskil 30-60 minuti pärast). G-mailis on selleks „on holiday“ funktsioon. Vastuses on kirjas midagi sellist: „Olen täna saanud juba sadu kirju erinevalt meestelt. Kahjuks ei jaksa kõigile vastata. Seetõttu pidin üles seadma selle automaatvastaja. Kui sa tõeliselt tahad minuga kohtuda, siis olen portaalis XYZ ning minu kasutajanimi on abc. Ootan sinuga kohtumist. Portaal asub aadressil siin: xyz.com“

Umbes pooled mehed vajutavadki lingile ja registreerivad suhtlusportaalis end ära (liitumine on tasuta). Loomulikult ei ole portaalis antud kasutajat, või kui ongi, siis ei saa temalt kunagi vastust.

Põhimõte seisneb aga selles, et reklaamija on teinud portaaliga kokkuleppe, et iga sissetoodud kliendi (tasuta liitumise)näol annab portaal mingi summa reklaamijale (tavaliselt 3-5 dollari vahel). Kokkuvõttes saavad kaudselt petta nii portaal ning ka mehed, kes tahtsid naisega kohtuda. Reklaamija teenib aga hiigelsummasid.

Olete saanud tšeki XXX ettevõttelt.
Tegu ei ole küll otsese pettusega, kuid manipulatsioon on küll. On olemas ettevõtteid, mis pakuvad lihtsat tükitööd – andmete arvutisse sisestamine, väiksemad disaini- ja programmeerimistööd jne. Inimesed teevad tööd, neile saadetakse tšekk, mille alusel saab pangast raha välja võtta. Kavalus seisneb aga selles, et heatahtlik töötaja saab tšeki, kus on ettevõtte nimeks märgitud midagi väga rõvedat, millega pea keegi ei tahaks olla seotud. Näiteks „Pornstar University“, „Hard Core (mingi asi)“ jne. Olen lugenud, et umbes 50% inimestest ei lunastagi oma tšekki, seda just ettevõtte nime ja häbi tõttu.

No comments:

Post a Comment