Monday, October 24, 2011

Märgendamine ja folksonoomia

Nädala ülesanne:
Otsige veebist kaks näidet folksonoomia kohta - üks selline, kus see väga hästi töötab, ning teine, kus see eriti ei taha toimida.

Üheks heaks näiteks folksonoomia kohta oleks fotoportaal istockphoto.com, mis tegeleb eelkõige kvaliteetsete, huvitavate ja ebatraditsiooniliste fotode müümisega.  Portaal tegutseb ka videote ja heliklippide vahendamisega, kuid kõige paremini  õigustab end folksonoomia vallas just tegevused fotodega. Et otsingusüsteem saaks toimida, peab iga uue foto lisamisel (müüki panimisel) kasutama silte. Et süsteemil ei tekiks nn  „Google-pommide“ fenomeni, siis iga mitmetimõistetava sõna juures tuuakse välja mitu valikuvõimalust . Näitena võtame sõna „orange“. Pakutakse „descriptive color“ või „citrus fruit“.  Kasutaja paneb linnukese ette sõnale, mis tema pilti iseloomustab. Tänu sellele toimib kogu otsingusõnadel põhinev süsteem väga tõhusalt ja hõlpsasti on võimalik leida fotosid, mis huvi pakuksid.

Halvaks näiteks oleksid kõiksugused blogid, eelkõige ilma ärilise huvita kirjutatud – personaalsed -blogid. Neile lisatakse mõrksõnu seinast seina või teine võimalus – ei lisata üldse. Tulemus on aga tihti selline, et kõiksugu märksõnu kasutades ei suuda süsteem aru saada, milliseid välja tuua, tähtsustada ja kasutada, mis samastub süsteemiga, kus märksõnu ei kasutata.

No comments:

Post a Comment