Sunday, October 2, 2011

Sotsiaalsed võrgustikud

Nädala ülesanne
Analüüsi ajaveebis Matt Webbi kriteeriume (vt eespool) vabalt valitud sotsiaalvõrgustiku juures.

Analüüsitavaks sotsiaalvõrgustikuks valisin Facebook.com. Valik oli lihtne, kuna olen selles suhtes tüüpiline eestlane, et käinud rada pidi Rate, Orkut ning nüüd Facebook. Viimane ongi ainuke sotsiaalvõrgustik, mida kasutan alates aastast 2010.

Identiteet – kindel identiteet on olemas ja seda enamasti enda reaalse nime ja „mina“ esitamise näol. Selleks on ees- ja perekonnanimi. Võimalus on kasutada ka vabalt valituid nime, kuid enamik (julgen väita, et üle 95%) inimestest kasutab oma õiget nime. Seega võrgu ja reaalse maailma isiksus on tugevalt seotud.

Kohalolek – kohalolek on määratud lihtsa ümmarguse pildiga oma nime (indentiteeti määrava objekti) kõrval. Selleks on väike roheline ringike. Seega on kohalolek lihtsasti määratav. Kasutajal on võimalik antud võimalus ka välja lülitada.

Suhted – on kasutatud kõige lihtsamat viisi suhete määramiseks – kas on sinu sõber (tuttav) või mitte. Teatud perioodidel on ka testitud erinevaid määranguid – tuttav, hea sõber, parim sõber jne. Kipun arvama, et tulevikus võtab Facebook antud võimaluse kasutusele.

Vestlused – kasutatakse nii sünkroonset kui ka asünkroonset vestlust. Tegelikult on need ühendatud. Ehk esineb tavapärane „instant messenger“ võimalus ning ka võimalus neid sõnumeid inimesele saata, kes ei ole parasjagu sisse loginud. Viimasel juhul näeb ta neid sõnumeid oma postkastis.

Rühmad – tavapärasel kasutajal on üks rühm – tavaline sõbralist. Nüüd on aga võimalus inimesi erinevatesse rühmadesse jagada, mis võimaldab kergelt teatud sõnumit sobivatele inimestele saata. Näiteks ei ole sobilik oma eilse peo pööraseid seiklusi vms oma ülemusele või isale, emale tutvustada, näidata.

Reputatsioon – näib, et reputatsioon ei ole Facebookis väga suur määraja. Mõned peavad selleks oma sõprade arvu, teised jälle mitte. Suuresti on seesugune mõttemaailm alguse saanud rate.ee keskkonnast. Teiseks näitajaks võib pidada erinevate piltide, videote, staatuste jms meeldimiste/kommentaaride arvu.

Jagamine – antud valdkond on Facebookis väga arenenud ja ilmselt üks kõige kiiremini arenevaid valdkondi sotsiaalmaailmas. Erinevaid asju – lehti, pilte, viiteid, saatusi, aplikatsioone, sõpru (sõprade soovitamine) jms – võib jagada väga mitmel viisil. On võimalus panna peale mitmeid piiranguid, st kes näevad sinu jagamisi, kus kohas (geograafiline asend) neid nähakse jne.

No comments:

Post a Comment